Laden...

Knoflook is gezond: 3 bewezen voordelen

Eet het gebakken met een uitje, rauw door de salade of drink het vloeibaar uit een flesje (in onze sapvastenboxen zitten soepen die knoflook bevatten). Knoflook is veelzijdig en je kunt er alle kanten mee op. Tijd om in deze witte smaakmaker te duiken.

 

 Knoflook is gezond!

Antibacterieel
Rauwe knoflook bevat alliine en alliinase. In een niet gesneden knoflookteen zitten deze twee stofjes als het ware naast elkaar opgesloten. Wanneer je de knoflook gaat hakken, malen, snijden of persen, breek je de celwanden van deze stofjes waardoor ze vrijelijk met elkaar in contact komen. Dit contact zorgt ervoor dat allicine ontstaat: een antibactercieel stofje.

Knoflook verhitten
Wanneer je knoflook direct verhit nadat je hem gesneden hebt, bak je een van de twee stofjes (alliinase) kapot en blijft er niets over om het zo gezonde allicine te maken. De truc? Snijdt (of pers) de knoflook en laat ‘m vervolgens 10 minuten rusten voordat je alles in de pan gooit. Door de gesneden knoflook even te laten rusten, kunnen de twee stofjes op hun gemak allicine aanmaken. Zodra jij de gesneden knoflook in de pan gooit, is het allicine-niveau op z’n hoogst.

Vitamine C
Knoflook behoort tot de bolgewassen, net als bieslook en ui. Het is een lookgewas, net zoals prei dat is. Knoflook bevat onder andere vitamine B6, vitamine C, kalium en fosfor.

Blog | knoflook 2.jpg

Maar er is meer dat knoflook gezond maakt.

Knoflook heeft een positieve invloed op het immuunsysteem
Tijdens een 12-weeks onderzoek onder 146 vrijwilligers kregen de deelnemers dagelijks een placebo of een knoflooksupplement. Het onderzoek liep van november tot en met februari. Iedere dag gaven ze in een dagboek aan hoe het met hun gezondheid gesteld was.

In de knoflookgroep waren er 24 mensen die over griepverschijnselen spraken, in de placebogroep ruim twee keer zoveel: 65 mensen. Ook hadden de knoflookmensen gemiddeld 1,52 dag last van de symptomen, terwijl de placebogroep 5,01 dag last had.



Knoflook ondersteunt een normale bloeddruk

Een onderzoek laat zien dat het slikken van knoflooksupplementen een significante invloed had op de bloeddruk van mensen met hypertensie (of hoge bloeddruk). Dit komt doordat antioxidanten in knoflook oxidatieve schade tegengaan. Oxidatieve schade kan onder andere een hoge bloeddruk veroorzaken.

Een hoge bloeddruk kan onder meer leiden tot een hartinfarct, een beroerte en pijn op de borst. De voortdurende druk op de vaten kan ook organen zoals je ogen en nieren schade toebrengen.

 

Knoflook zou kunnen helpen bij vermoeidheid
Onderzoekers houden nog een slag om de arm, maar veel wijst erop dat knoflook gebruikt kan worden tegen vermoeidheid. Bij dierstudies blijkt in ieder geval dat door het eten van knoflook het uithoudingsvermogen groter werd. Hoe dit komt, is nog onduidelijk.

Dus: wat ga jij vanavond eten? Heel misschien wel dit? Lekker bij bijna alles!

Lees verder


Waarom je iedere dag blauwe bessen wilt eten

Om eerst even een misverstand uit de weg te helpen: blauwe bessen zijn niet hetzelfde als bosbessen. Blauwe bessen zijn gecultiveerd; de bessen zijn groter, hebben licht vruchtvlees en groeien in trossen. Bosbessen zijn kleiner, hebben rood vruchtvlees en groeien individueel aan een struik.

Dus: voor bosbessen moet je de natuur in, voor blauwe bessen ga je naar de supermarkt.

Beide besjes zijn supergezond, maar omdat we niet zo snel naar de Veluwe gaan om daar bosbessen te zoeken, focussen we ons op de blauwe bes.


Blauwe bessen zijn ontzettend gezond!

Blauwe bessen zijn de koningin van antioxidanten
Antioxidanten zijn belangrijk: ze beschermen ons tegen vrije radicalen. Dat zijn onstabiele moleculen die je cellen beschadigen en bijdragen aan veroudering en ziekten zoals Alzheimer, suikerziekte en kanker.

Blauwe bessen zitten vol met antioxidanten: van de vruchtjes wordt geloofd dat ze de meeste antioxidanten bevatten van al het veelgebruikte groente en fruit. Omdat blauwe bessen vol met antioxidanten zitten, kunnen ze helpen met het neutraliseren van vrije radicalen. Psst: precies weten wat vrije radicalen zijn en doen? Klik dan hier! 

In één studie die 4 weken duurde, dronken de 168 proefpersonen een maand lang iedere dag 1 liter van een mix van blauwe bessen-, en appelsap. Aan het eind van de studie was oxidatieve DNA-schade, veroorzaakt door vrije radicalen, afgenomen met 20%.

 

Blauwe bessen zouden je bloeddruk kunnen verlagen
Het lijkt erop dat blauwe bessen significant veel invloed hebben op mensen met een hoge bloeddruk.

In één studie bleek dat de proefpersonen, allen met obesitas en een hoog risico op hartziekten, een 4-6% afname zagen in hun bloeddruk na het consumeren van 50 gram gevriesdroogde blauwe bessen voor 8 weken.

 

Blauwe bessen helpen je met je geheugen.

Blauwe bessen kunnen je geheugen verbeteren
Afgaande op dierstudies, blijkt dat blauwe bessen zich ophopen op plekken van de hersenen die essentieel zijn voor de intelligentie.

Ook studies met mensen zijn veelbelovend: in één studie werden 9 wat oudere mensen met een licht cognitieve beperking gevolgd terwijl ze 12 weken lang iedere dag blauwe bessensap dronken. Na die 12 weken, zagen de onderzoekers verbeteringen in de hersenen. Zo konden de ouderen beter een lijst met woorden onthouden.

 

Blauwe bessen helpen je herstellen na zware inspanning
Een flinke workout kan ertoe leiden dat je je moe voelt en spierpijn hebt. Deels komt dit door lokale ontstekingen, veroorzaakt door vrije radicalen in je spierweefsel.

Blauwe bessen kunnen die schade verminderen en zo je spierpijn en moeheid verlichten. In een kleine studie onder 10 vrouwen bleek dat blauwe bessen het herstelproces van de spieren bevorderde na zware beenoefeningen.

 

Dus, waar wacht je nog op? Eet vanmiddag een handje blauwe bessen! Geen fan van blauwe bessen en wil je toch antioxidanten binnenkrijgen? Ga dan voor een van onze elixers. Speciaal ontwikkeld om vrije radicalen in je lichaam tegen te gaan.

Wat dacht je van deze gouden met kurkuma, deze met zwarte komijn, of dit groene monster?

Lees verder


Broccolikiemen: goed voor je weerstand (en meer)

Kiemen zijn gezond. Kiemgroenten zijn de jonge plantjes van ‘volwassen’ groentes. Een bekende kiemgroenten is bijvoorbeeld taugé; het pas ontkiemde zaadje van de mungboon. En alfalfa is de jonge versie van luzerne, een plant met een paarse bloem.  En tarwegrasjuice komt van tarwegras en dat zijn ook kiemplantjes.

Tegenwoordig zijn heel veel kiemen gewoon te koop in allerlei supermarkten (of je plant ze natuurlijk gewoon zelf). Zo is het extra makkelijk om radijskiemen op je cracker met kaas te doen voor een beetje extra pit. Of om je gekookte eitje met wat preikiemen te eten, of sangokiemen (een paarse radijssoort) door de salade te gooien.

Blog | Combineer broccolikiemen met je lunch.


Broccolikiemen
Het zal je niet verbazen dat broccolikiemen de jonge plantjes van broccoli zijn. En wie niet van broccoli houdt, moet de kiemen absoluut een kans geven: ze zijn wat milder van smaak dan hun grote broer. De kiemen combineren perfect bij een plak gerookte zalm op je rijstwafel of wat gerookte makreel.

Gezondheidsvoordelen
Broccolikiemen zijn rijk aan vitamine C, wat je nodig hebt voor een goede weerstand, en vitamine E, dat je cellen beschermt. De kiemen zitten bomvol SGS, dat staat voor Sulforafaan Glucosinolaat. SGS is een antioxidant dat ook in broccoli zit.

SGS?
SGS is een zogenaamde indirecte antioxidant. Dat betekent dat deze stof vrije radicalen niet direct neutraliseert. In plaats daarvan stimuleren deze antioxidanten de activiteit van zogenaamde fase 2-enzymen in je lever en darmwand.

Deze enzymen fungeren als verdedigingsmechanisme en katalysator: ze zorgen ervoor dat de anitoxidantactiviteit zich constant herhaalt. Hierdoor kunnen vrije radicalen geneutraliseerd worden voordat ze schade toebrengen.

Sulforafaan is een chemische stof die volgens onderzoekers aan de John Hopkins Universiteit in Amerika anticarcinogene werking heeft, oftewel: ter preventie van kanker. In het artikel staat dat het eten van groenten, en dan vooral die van de kruisbloemenfamillie waar kiemen onder vallen, het risico op het krijgen van kanker verkleint.

Blog | Kiemen zijn ook lekker met kiwi!


Darmklachten
Mogelijk werken broccolikiemen ook tegen de Heliobacter Pylori-bacterie. Die bacterie leeft in het slijmvies van de maag en kan maagzweren veroorzaken, alsook een opgeblazen gevoel geven. In zeer ernstige gevallen kan er zelfs maagkanker ontstaan.

Tijdens het onderzoek kregen de 9 proefpersonen 7 dagen lang broccolikiemen te eten. Zeven van de negen patiënten (78%) hadden direct na de testperiode de bacterie niet meer in hun ontlasting zitten. 35 dagen na de testperiode waren er nog 6 proefpersonen die ‘clean’ waren. Hoe het komt dat de H. Pylori-bacterie was verdwenen, weten de onderzoekers niet. Daarvoor moet meer onderzoek komen.

Vitamine C en E
Daarnaast bevatten broccolikiemen veel vitamine C en E: C is goed voor je weerstand en heb je nodig voor de opname van ijzer in je bloed; vitamine E beschermt je cellen en speelt een rol bij de regulatie van de stofwisseling in een cel.

Shot it
Om van alle voordelen van broccolikiemen te kunnen genieten, bestel je nu bij Frecious pure shotjes broccolikiemen. De smaak is licht pittig. Om kennis te maken met dit nieuwe lid in de familie, kun je tijdelijk deze shots voor de helft van de prijs uitproberen. Dat betekent dus niet voor 9,95, maar voor 4,98.

Wil je niet meteen 7 shots broccolikiemen hebben, maar liever al onze shots in één keer proberen (waaronder de broccolikiemen), dan kan dat ook: we hebben en nieuw combi-shot pakket waarin al onze shots zitten. Ook dit pakket kun je, zodra deze beschikbaar is, tijdelijk voor de helft van de prijs uitproberen.

 

Bestel je shots nu hier!

 

Proost!

Lees verder


Biologische fraude: hoe kom je erachter dat een product biologisch is?

De juices van Frecious zijn allemaal gemaakt van biologische ingrediënten. Biologisch betekent dat er bij de productie zoveel mogelijk rekening wordt gehouden met dier en milieu. Mestoverschotten worden bijvoorbeeld voorkomen en dieren krijgen meer ruimte dan in de gangbare veeteelt. Bij groenten en fruit worden bestrijdingsmiddelen van natuurlijke oorsprong gebruikt.

Biologische producten zijn in Nederland herkenbaar aan keurmerken: EKO, Europees Biologisch en Demeter.

Biologische groenten zijn gezond!

Waarom is biologisch vaak duurder?
Biologische groente en fruit is vaak duurder dan regulier(e) groente en fruit. Dit komt doordat biologische producten arbeidsintensiever zijn.

  1. De hoeveelheid groente die een biologische boer kan oogsten per hectare is lager dan bij een gangbare boer.
  2. De bio-boer gebruikt geen kunstmest en gewassen groeien (mede daardoor) trager.
  3. Daarnaast is de boer langer bezig met het handmatig of machinaal wieden van onkruid omdat hij geen chemische bestrijdingsmiddelen gebruikt.

En bij bio-vlees komt bijvoorbeeld nog bij dat de bio-boer verplicht is om zijn dieren biologisch voedsel te geven, dat ook weer duurder is.

Biologische boeren zijn meer tijd kwijt aan onkruid wieden.

Waarom fraude plegen met biologisch?
De sojabonen die onlangs onterecht gelabeld werden als biologisch, zijn niet de enige producten die ten prooi zijn gevallen aan fraudeurs. Zo zijn eieren met opzet wel eens verkeerd gelabeld, en tomaten eveneens. Vaak komen die producten uit landen waar de controle op biologische teelt gebrekkig is. En je reguliere ei verkopen als biologisch ei levert gemiddeld 7 eurocent meer op. In een batch eieren van 100.000 kan dat dus best een lucratieve handel zijn.

Oplossing?
De Wageningen Universiteit heeft een methode ontwikkeld om de identiteit van biologische eieren vast te stellen. Zijn ze wel écht biologisch? Met behulp van een aantal technieken kunnen onderzoekers naar de inhoudsstoffen van het ei kijken. Die stoffen zijn bij bio-eieren anders dan bij gewone eieren.

Met name door stoffen in het eigeel (de carotenoïden) kunnen onderzoekers zien of een ei wel of niet biologisch is. De techniek is ook al toegepast op vergelijkbare producten zoals oliën, hammen en boter.

Meer weten?
Het tijdschrift Vrij Nederland schreef een artikel waarin 5 groene sprookjes worden ontkracht. De schrijver van het artikel probeerde antwoord op een aantal vragen te vinden: bevat biologisch voedsel meer voedingsstoffen dan regulier voedsel? (tipje van de sluier: wetenschappers zijn daar -na 50 jaar onderzoek- nog steeds niet helemaal over uit.)

Ook biologisch zijn? Dat kan hier!

Lees verder


Brandend brandnetel: uit je tuin, in je thee

Brandnetel heeft niets voor niets de naam brandnetel. Wie de plant aanraakt voelt een onaangenaam, brandend gevoel op z’n huid. Er vormen zich kleine, rode bultjes die gaan jeuken. Vaak gaat dit gevoel met een paar minuten weer over (en anders helpt het om de bloem van een paardenbloem eroverheen te wrijven).

Misschien dat je de plant dus vervloekt vanwege z’n brandende eigenschappen, maar eigenlijk heeft de meerjarige plant een heleboel gezondheidsvoordelen. De bladeren van de brandnetel worden vaak gebruikt om thee van te zetten, om zo op een natuurlijke manier de symptomen van een allergische reactie te verminderen.

 Brandnetel heeft veel gezonde voordelen.

Maar brandnetel heeft meer voordelen
Volgens het Department of Dermatology van Penn State University College of Medicine heeft brandnetel een aantal therapeutische eigenschappen die helpen tegen ontstekingen. En daarnaast:

  1. Brandnetel helpt bij urineproblemen
    Brandnetel kan helpen bij BPH (Benigne Prostaat Hyperplasie, ofwel: goedaardige prostaatvergroting). Onderzoekers weten nog niet helemaal hoe het komt dat brandnetel helpt bij het verlichten van de symptomen van BPH. Bijna elke man krijgt met BPH te maken, maar hoeft er niet altijd last van te hebben.

    Onderzoekers denken dat er in brandnetel chemische stofjes zitten die de hormonen aantasten die BPH veroorzaken. Brandnetelextract heeft ook laten zien dat het de verspreiding van prostaatkankercellen vertraagt.

  2. Brandnetel kan helpen bij hooikoorts
    Nu de pollen weer volop in de lucht zitten, kan het geen kwaad om wat extra brandnetel binnen te krijgen. De anti-ontstekingseigenschappen van brandnetel beïnvloeden een aantal receptoren en enzymen die allergische reacties in mensen veroorzaken.

    Dit komt waarschijnlijk door de histamine die in brandnetel zit. Dat is een neurotransmitter: een lichaamseigen stof die signalen afgeeft aan je hersenen en afweersysteem. Bij een allergische reactie maakt je lichaam histamine aan die vervolgens zorgt voor irritatie van de huid, neus, keel of longen. Je krijgt bijvoorbeeld jeuk of tranende ogen. De histamine in brandnetel zou je kunnen helpen een soort ‘tolerantie’  op te bouwen.

  3. Brandnetel zit vol met goede vitaminen en mineralen
    100 gram brandnetel bevat 9% van je ADH ijzer, 40% van de ADH vitamine A en 48% van de ADH calcium. IJzer heb je onder andere nodig voor het zuurstoftekort in je lichaam en een goede werking van je stofwisseling. Calcium is belangrijk voor sterke botten en vitamine A is goed voor je huid, ogen en weerstand.

Brandnetel kan helpen bij urineproblemen.

Begrijp je nu waarom we wat meer brandnetel in onze Wonder Weeds hebben gestopt? Geen zorgen: de smaak is bijna gelijk gebleven, alleen de juice is nu nog gezonder geworden. Je kunt ‘m hier bestellen.

En voor wie het zich afvraagt: onze juicers hebben inderdaad beschermende handschoenen aan wanneer ze de brandnetel in de juicer stoppen. ;-)

En ga je ooit brandnetels plukken? Wees dan wel voorzichtig! Your Discovery Sciene bekeek wat brandnetel echt met je lichaam doet. En er wordt nog even uitgelegd waarom het kruid zo brandt.


Lees verder


1 | 2 | 3 | 4 | 5 Ouder